Samoobslužné pokladny najdete dnes už skoro ve všech supermarketech i v menších obchodech. Cílem pokladen mělo být urychlení nakupování a zmenšení front u klasických pokladen. Přesto, jako každá věc, i tato má své klady a zápory. Pokladny si našly mezi zákazníky nejen mnoho zastánců, ale logicky také odpůrců.
Převažují výhody nad nevýhodami?
Zda by bylo lepší samoobslužné pokladny zrušit, či nikoliv, záleží na úhlu pohledu. Pokladny skutečně pomáhají snížit dobu, kterou trávíte nakupováním. A to obzvláště, pokud máte jen pár položek, které díky samoobsluze zaplatíte určitě rychleji, než by tomu bylo na klasické pokladně. Výhodou také je, že hrozí menší riziko vzniku chyb při vyúčtování. Díky skeneru, který načte kód produktu, je na účtu přesně taková cena, která by tam nemusela být, pokud by pokladník udělal při odbavování zboží chybu.
V neposlední řadě existuje spousta zákazníků, která si pokladen cení pro jejich anonymitu. Zvláště, nakupujete-li produkty citlivější povahy a nechcete při tom být vystaveni kontaktu s jinou osobou a jejímu případnému hodnocení. Samoobslužné pokladny ale mají také pár nevýhod, kvůli kterým se jejich kritici zasazují o jejich zrušení. Nejčastějším problémem jsou ty technické. Zákazníci se občas mohou setkat s nefunkční pokladnou, která ve výsledku jejich pobyt v obchodě o dost prodlouží. Problémy mohou nastat při platbě kartou nebo s načtením kódu produktu.

Pro některé osoby, zvláště pro ty starší, které jsou zvyklé na obsluhu v podobě člověka, může být ovládání moderních technologií v podobě samoobslužných pokladen, stresující a náročné. Zmínit musíme také větší riziko krádeží, když se někteří lidé snaží systém obejít a produkty jednoduše nenačtou. Tím vznikají obchodníkům náklady navíc, které však mohou být kompenzovány úbytkem pracovních míst, která nahradily právě samoobslužné pokladny.
Je správné zrušit samoobslužné pokladny?
Podle mého názoru by zrušení samoobslužných pokladen bylo krokem zpět. Sice by někteří lidé uvítali interakci s pokladníkem a méně stresující placení nákupu, smířit by se ale museli opět s dlouhými frontami a delším časem stráveným v obchodě.
Ani pro obchodníky by budoucnost nevypadala růžově. Snížením množství samoobslužných pokladen by sice vznikla nová pracovní místa, s tím by ale došlo k navýšení provozních nákladů a ke ztrátě efektivity. Ideálním řešením se tedy zdá zachování modelu klasických a samoobslužných pokladen v jednom obchodě, díky čemu si zákazník může sám zvolit, kterou formu nákupu upřednostní.