Česká pošta rozšiřuje nabídku svých služeb a nově začne doručovat do domácností online nákupy. Cílem je zvýšit konkurenceschopnost státního podniku. Tento krok si však našel své příznivce i kritiky. Jedni v doručování vidí výhodu, druzí se obávají, že je tento úkol pro poštu velkou výzvou, kterou nemůže zvládnout. Objevují se také posměšné komentáře, které upozorňují na už tak dost nízkou kvalitu služeb.
Česká pošta začíná čelit výzvě online nákupů
Nově bude Česká pošta rozšiřovat své služby o možnost doručení potravin až domů. Vedení pošty tvrdí, že, v době digitalizace klesá množství zasílaných dopisů a zpráv, díky čemuž nejsou doručovatelé tolik zatížení a mohou se tak věnovat činnosti „navíc“. Snahou je také reagovat na měnící se potřeby obyvatel Česka. Proto se pošta rozhodla vstoupit na trh online nákupů a začala spolupracovat s prodejním řetězcem COOP.
Služba doručování potravin bude k dispozici zatím pouze ve 25 obcích v mikroregionu Hlinecko. Za dovoz nákupu si lidé připlatí 77 korun. Zda se služba z Hlinecka rozšíří i do jiných míst, rozhodne až výsledek čtvrtletního testování.
Někteří službu vítají, jiní ji kritizují
Ti, kteří nápad vítají, protože je pro ně obtížné navštívit obchod osobně, se těší, až službu vyzkouší a usnadní si tím život. Druzí nápad České pošty kritizují a ukazují na dlouhodobý problém s termíny doručení zásilek a vytížeností personálu pošty.

Kritika přichází také ze strany seniorů, z nichž někteří nemají internet a nemohou si tak nákup objednat. Na toto reaguje zástupce prodejny COOP, Tomáš Řezníček: „Služba je určena pro, troufám si tvrdit, seniory, kteří se k nám nemohou dostat. Pro nedigitální seniory máme také řešení. Přes doručovatelku, na kterou mají senioři telefonní číslo, mohou zavolat, ona přijede a přes tablet jim umožní objednávku.“
Možný negativní dopad na soukromý sektor
Česká pošta může svým konáním negativně ovlivnit fungování soukromého sektoru. Jedná se o státní podnik, který je dotován z veřejných peněz. To vytváří nerovné podmínky, protože podniky ze soukromého sektoru nemohou využít státní podpory v případě finančních ztrát.
Firmy, jako je například Košík.cz nebo Rohlík.cz investovaly značné částky do rozjetí svých podniků a vybudování strategie. To, že se objevil nový konkurent na trhu, může tyto podniky nutit, aby snižovaly své ceny a měly tak nižší zisky. Díky státní podpoře si může pošta dovolit nabízet služby levněji. Tím bude lákat více kupujících, což může mít pro soukromé podniky fatální následky.
Ševče, drž se svého kopyta
Česká pošta je dlouhodobě známá tím, že zásilky ztrácí nebo je doručuje pozdě. Tím, že doručovatelům přibude další povinnost doručování online nákupů, se může situace jedině zhoršit. Vedení a zaměstnanci pošty by se měli soustředit především na zlepšení stávajících služeb, které momentálně nezvládají, a přenechat doručování potravin firmám, které se v této oblasti delší dobu pohybují a mají své know-how.
V případě, že se České poště nepodaří úspěšně realizovat tento nový nápad, jí totiž hrozí nemilé důsledky. Může už úplně ztratit důvěru veřejnosti, přijít o svou reputaci a zadělat si na velmi negativní hospodářské výsledky.